Poliitika kõrgem meistriklass ehk Savisaar rongidest ja teedest
Savisaar on üks andekamaid poliitikuid Eestis. Mulle ei lähe korda enamus tema seisukohtadest, kuid mees on kaval ning oskab jäta paljudele mulje, et on just nende huvide eest väljas samas midagi konkreetset lubamata. Ühe värske näitena pakun välja kaks artiklit sellest nädalast.
Mõned päevad tagasi kommenteerisin Isemõtleja blogis rongiliikluse teemat ja juhtisin enda arvates tähelepanu sellele, et Eesti rongiliiklusest võib suurelt unistada, kuid selle uuenduseks vajalikest summadest ja nende allikatest pole peaaegu kuskil juttu. Üks minu kommentaari vastuseid sisaldas aga viidet Savisaare värskele rongisõidule Valka:
Majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar ja kantsler Marika Priske sõidavad koos Edelaraudtee juhtkonnaga läbi Tartu Valka ja õhtul tagasi Tallinna. Teel ühinevad nendega ka Lõuna-Eesti maavanemad, kellele rongiliiklus on oluline.
Peal muidu heietamise teemal, et rongiliiklus on ikka tähtis ja küll on pahasti, et olukord parem pole, tuli ka natuke konkreetsemaid plaane:
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil on soov olemasolevad diiselrongid uute vastu välja vahetada. Uued rongid peaksid vastama tänapäeva tehnoloogiale, olema moodsa disainiga ning varustatud keskkonnasäästlike ja tänapäevase kiirusdünaamikaga mootoritega. Samuti oleks neis olemas juurdepääs piiratud liikumisvõimalustega inimestele, salongides kliimaseadmed, mugavad reguleeritavad istmed ning infotabloo reisijatele. Reaalselt võiksid uued rongid sõita Eestimaa raudteedel ülejärgmisel aastal.
Pange tähele keele kasutust, mis kubiseb tingivast kõneviisist ja soovidest. Juttu pole summadest ega rahastamisallikatest ning suurema vaevata võib järeldada, et väga palju oleneb sellest, kust ja kui palju raha rongide uuendamiseks tulevate aastate eelarvetes leitakse.
Savisaare Valka sõit oli geniaalne PR-liigutus, kus valitsuse üks tähtsamaid ministreid sõitis väga nähtavalt koos suure saatjaskonnaga Valka ning jättis sellega mulje, et rongiliiklus on talle tähtis samas mitte midagi lubades.
Alguses tundus selline tsirkus mõnevõrra kummastav, kuid siis ilmusid välja märksa konkreetsemad ja suurejoonelisemad plaanid teedeehituse rahastamisest. Tänane Päevaleht vahendab:
Majandusminister Edgar Savisaar sammub nädala pärast valitsuskabineti istungile värske teehoiukavaga, milles on ettepanek suunata kütuseaktsiisist laekuvast rahast lõviosa tee-ehitusse.
Kui aga kogu 75 protsenti kütusetarbija taskust tulnud aktsiisirahast läheks teedesse ja lisanduks Euroopa abiraha, siis tähendaks see eelmiste aastate välisabi suurust aluseks võttes aastas hinnanguliselt vähemalt 500 miljonit krooni lisandumist tee-ehitusele ja -hoiule.
Polegi nagu midagi lisada.
Ühelt poolt on suur ühepäevane avalik tsirkus, kus konkreetseid lubadusi ei anta ja teiselt poolt üle mitme nädala venitatud konkreetne plaan, mille detaile ei ole avalikustatud, kuid mille rahastamisallikad on määratletud ja summadki juba enam-vähem teada.
Eraldi esile tõstmist väärib aga see, et Savisaare plaan on isegi Sotsiaaldemokraatide Tartu maantee plaanist ambitsioonikam, mille saatuse, muide, võib leida samast Päevalehe artiklist:
Majandusminister Edgar Savisaar teatas eile riigikogu infotunnis, et ei toeta täna riigikogu suures saalis esimesele lugemisele tulevat sotsiaaldemokraatide Tallinna–Tartu maantee ehitamise eelnõu.
Savisaar märkis, et maantee on võimalik valmis ehitada varem, kui sotside eelnõus lubatud 2015. aasta.
Seega, pärast sotside plaani maha hääletamist tuleb praegune valitsus välja eelnevalt mainitud iludusega samas kui Savisaar korjab plusspunkte veel ka rongiliikluse propageerimise eest.
Bravo, härra Savisaar, bravo.
Categorised as: ...
Nii, et Savisaar presidendiks! Või kuidas?
Ma arvan, et presidendiamet võiks ta neutraliseerida küll, kuid andeka jutumehena suudaks ta kindlasti ka sellest positsioonis rohkem teha/sekkuda kui valdav enamus Eesti poliitikuid.