Kiirrongide mõttetusest Eestis…kaudselt
Edward Glaeser on viimaste nädalate jooksul New York Times’i majandusblogis lahanud kiirrongiliinide ehitamise plusse ja miinuseid neljas postituses:
- Is High-Speed Rail a Good Public Investment?
- Running the Numbers on High-Speed Trains
- How Big Are the Environmental Benefits of High-Speed Rail?
- What Would High-Speed Rail Do to Suburban Sprawl?
Postitused peaksid olema kohustuslik lugemine kõigile rongientusiastidele, kes leiavad, et Eestis on tegu mingi rongide vastase vandenõuga mitte kaalutletud otsusega häbematus koguses raha mitte raisata.
Glaeser’i postitused teeb tähelepanu vääriliseks üksikasjalik arutluskäik, mis rajaneb fiktiivsel kuid siiski konkreetsel projektil – 240 miiline (386 km) ühendus Dallase (1,3 milj. elanikku) ja Houston (2,2 milj. elanikku) vahel. Arutluses tuleb juttu nii ühe miili ehitamise kui hooldamise hinnast USA’s nagu ka Jaapanis ja Euroopas, veeremi ja personalikuludest, kasust reisijatele võrreldes lennukite, autode ja bussidega nagu ka positiivsetest keskkonnamõjudest. Lõpetuseks tuleb juttu regionaalse arengu ja keskkonnasõbraliku transpordi toetamisest läbi rongiliikluse.
Vaatamata kõigi nende muutujatega arvestamisele ei ole Glaeser’i tasuvusanalüüs, mis üpriski kiirrongiliini sõbralike eeldustega, suutneline vajaliku investeeringut õigustama:
In one blog post in this series, I estimated that if the rail link had the same ridership as all airlines now connecting the two cities (1.5 million), then annual costs would exceed the direct benefits to riders by $546 million. In another post, I estimated the environmental and other social benefits from 1.5 million riders to be $21.6 million, excluding the environmental costs of building the rail line.
These numbers suggest that costs will exceed benefits each year by $524 million if the rail line has 1.5 million customers, and by $401 million if the region’s rail demand has a huge rate of growth and attracts three million riders.
Järeldusi Eesti kohta: liiga väike, liiga vaene ja liiga hõredalt asustatud, et siia kunagi kiirronge ehitada seni kuni EL’i infrastruktuuriprojektide IRR peab olema vähemalt 5%.
Categorised as: ...
Lisa kommentaar