Pidev katse-eksituse protsess ehk konkurents
In unregulated markets, this diversity of viewpoints is precisely what makes capitalism work. One capitalist thinks that profit can be made, and loss avoided, by pursuing strategy A; another, by pursuing strategy B. The heterogeneous strategies of different capitalists compete with each other, and the better ideas produce profits rather than losses.
In a complex world where nobody really knows what will succeed until it is tried, competition that pits people’s ideas against each other is the only way to test these ideas. Competition among capitalists spreads society’s bets among different, fallible ideas about where profit—and loss—might be located. For this reason, herd behavior among capitalists may cause systemic risk. But regulations, by their very nature, homogenize the behavior of those being regulated, automatically increasing systemic risk.
. . .
Since regulators’ and citizens’ ideas are imposed on the whole system at once, they can’t be put to the competitive test. If their ideas are good, we all gain; if they are bad, we all lose. The whole system crashed when the financial regulators’ ideas turned out to be bad, but this is inevitable unless modern societies are so simple that solutions to social and economic problems are self-evident to a generalist voter, or even a specialist regulator.
Just that assumption is, in truth, the hidden premise of both sides in most political debates. This is why politics gets so ugly: neither side can understand why their opponents oppose what self-evidently should be done to solve our problems, so both sides ascribe evil motives to the other. But the financial crisis has exposed this simplistic view of the world for what it is. Nobody can plausibly deny any more that modern societies are bafflingly complex and the solutions to modern problems difficult to discover. So the policies that seem to voters or regulators to be so obviously needed may turn out to be disastrous nostrums—unless regulators or citizens are infallible.
Nii kirjutab Jeffery Friedman artiklis Capitalism without Romance. Olen sarnaseid mõtteid ja arutluskäike varasemalt välja toonud ulatuses, mis võib mõne lugeja jaoks tunduda juba tüütu, kuid kahjuks on see vältimatu, sest kedagi teist seda tegemas pole.
Küll aga võib hirmuäratava stabiilsusega kuulda, lugeda ja näha, kuidas üks või teine seltskond peab enda lahendusi kõige õigemaks sealjuures pikemalt peatumata tõsiasjal, et inimtaju piiratus ei võimalda kunagi kõigega arvestada ja pidevalt muutuvas keskkonnas on kohanemine võimalik ainult läbi pideva detsentraliseeritud katse-eksituse protsess, mida enamus meist tunneb konkurentsina. Välistades alternatiive ja luues homogeensest keskkonda välistama ka õnnelikud õnnetused, loovuse ja ekstsentrilisuse, mis on meie kõigi elu rikastanud.
Kusjuures reguleerimata ei tähenda veel kaugeltki reeglitevaba. Elinor Ostrom pälvis Nobeli memoriaalpreemia majandusteaduses kogukondlike normide kujunemise uurimise eest, kus ühisressursside kasutamiseks polnud vaja tsentraliseerivat reguleerijat ega isegi eraomandit. Oli vaja ainult inimesi, kes suhtlevad, kellel on ühised huvid ja kes on suutelised muutuvas keskkonnas tegutsema.
Inimesed on mõistlikud ja jõuavad enamasti ühishuvide osas kokkulepeteni, mis aja jooksul kujunevad käitumisnormideks ja mängivad sageli märksa olulisemat rolli kui tsentraliseerivad regulatsioonid. Regulatsioonid on aga liiga sageli vaid ajutiseks takistuseks inimestele, kellel on kõik ajendid olemas olevatest piirangutest mööda pääsemiseks samas kui reguleerijal pidevaks kohanemiseks sarnased ajendid puuduvad.
Categorised as: ...
iga tehinguga kaasnevad sisenemis – ja väljumiskulud, lisaks tuleb veel arvestada likviidsust. seega pöörab vaba turg tihti monopolide turuks (vt. Eesti @ 2009).
Alustaks äkki sellest, mida sina üldse monopoliks pead, eriti “Eesti @ 2009”. Praegu ei saa hästi aru, mida sa silmas pead.
Jüri, mida sina arvad, miks ei ole Eestis internetikaubandus arenenud? Neid inimesi, kes internetist kaupu ostnud on väga vähe, neid kes regulaarselt ostavad veelgi vähem? Miks pole turgu tekkinud?
Mul on teine küsimus veel. Nagu sa ilmselt tead, iga kord kui sa poes pangakaardiga maksad, piima, leiva, teksapükste, milleiganes eest läheb paar protsenti pangale. Kaupmehed arvavad, et see on ilge röövimine, nii arvavad kaupmehed Euroopas ja ka Eestis. Samas ei saa nad midagi pankade vastu ka teha, alternatiive justnagu pole…
Ja kui vaadata kasvõi Eestis tegustevate pankade aruandeid, siis teenustasud on tõepoolest tõeline kullakaevandus, väikesed kulud ja suured tulud. Kas turg ja konkurents sinu arvates toimivad sellel alal?
Mulle tundub, et üht-teist peaks täpsustama.
Internetikaubandus iseenesest on arenenud küll, sest rakendusi on palju ja mõned neist ei jää kuidagi näiteks amazon.com’ile alla. Samas on hulgaliselt rakendusi, mis on ebameeldivalt tülikad.
Miks sa arvad, et internetist kaupu ostnud inimesi on vähe? Õigemini, millega võrreldes on internetist kaupu ostnuid vähe? Paljud e-poed on lihtsalt täiendav müügikanal, mis siiani on enamusel juhtudest õigustanud ennast ainuüksi sellega, et katavad e-poe kulud ja samas suurendavad mõnevõrra käivet ja isegi kasumit.
Ma julgeks ka väita, et turg on täitsa olemas, kuid selle turu suurus on eraldi küsimus.
Ise olen regulaarne internetikaubanduse kasutaja alates 1998. aastast, seega võib-olla mitte kõige õigem inimene kommenteerima internetikaubanduse vähest arengut.
Mõned mõtted veel:
1. Osasid asju Eestis lihtsalt pole ja ei tule väikese turu tõttu kunagi olema ja neid saab kas mujalt või veebist. Ise millegi tassimine tundub kuidagi mõtetu.
2. Kui tellid kaugemalt, siis pead ootama kui just ei soovi veel räigemat hinda maksta. Nii või naa oled sunnitud ise postkontorisse minema samas kui näiteks USAs tuuakse kaup koju. Mul on õnneks postkontor lähedal, kuid näiteks tollist kallimate asjade kätte saamine on tüütult keruline.
3. Eelmises punktis mainitud inimeste kannatuse piiratus tähendab, et nendel läheb tõenäoliselt paremini, kes müüvad midagi, mille inimene saab kohe kätte – kinopilet, lennukipilet, reisid, kindlustus, muusika, tarkvara jne. Ise pole lennukipiletid juba aastaid kuskilt kontorist ostnud.
4. Harjumused on olulised. Kui ikka pole kunagi midagi veebist tellinud ja internet on “võõras”, siis ei kiputa isegi proovima. Ma pakun, et üle 40-aastased inimesed on märksa vähem midagi veebist tellinud kui alla 40-aastased.
5. Mugavad maksevõimalused sageli puuduvad või nende kasutamiseks peab täiendavaid pingutusi tegema – krediitkaart tuleb endal teha (ja palju neid kohalikud veebipoed üldse vastu võtavad) ja pangalink tähendab vähemalt MobiilID’d.
6. Osasid asju ei saa ega ole otstarbekas veebist tellida. Riided, jalatsid ja toit on tõenäoliselt valdavas osas välistatud.
7. Impulsiivostud on veebis märksa keerulisemad ja amazon.com’i 1-click sarnaseid lahendusi pole eestlastel eriti kohanud.
Ei näe isiklikult krediitkaardimaksetes probleemi. Kui ei taha krediitkaarti kasutada, siis võta ainult sularaha. Kõik.
Miski ei keela alternatiivi loomist. Kes olukorraga rahul ei ole, see võiks hädaldamise asemel proovida ülikasumilikust ärist hoopis endale viilkue saada. Ainult kui hakkad reaalselt vaatama, mis selleks vaja on, siis selgub, et pead sisuliselt pank olema ja regulatiivse raamistiku tõttu, mis on kehtestatud, ei ole see sugugi odav lõbu. Kui aga sisenemisbarjäärid on kunstlikult kõrged, siis loomulikult on võimalus lüpsta.
Ühtlasi on põhjust kaupmeeste jutus kahelda. Tarbija jaoks jääb kaaridmaksetasu nähtamatuks samas kui kaupmees peab seda maksma. Loomulikult on ta huvitatud sellest, et vähem teenustasumaksta, sest hinnad jääks samaks, kuid kaupmehel jääb rohkem raha.