Huvitavaid artikleid kolmel teemal nädala alguseks
Keskkond ja transport
Algae Could Solve World’s Fuel Crisis – Der Spiegelist selgub, et juba täna elavad suuremate ülikoolide laborite katseklaasides bakterid, mis eritavad naftat, etanooli või isegi diislit. Inimtegevuse tulemusel muudetud bakterid on suutelised “tootma” biokütuseid koguses, mis võiks oluliselt vähendada vajadust naftasaaduste järgi. Biokütuseid eritavates bakterites nähakse suurt potentsiaali ja võidujooks protsessi suuremahuliseks, tõhusaks ning majanduslikult tasuvaks arendamisele on alanud. Kas sadadesse miljonitesse dollaritesse ulatuvad investeeringud ennast ka õigustavad selgub ilmselt alles kümnekonna aasta pärast.
* * *
The Man-Made Miracle of Oil from Sand – Ronald Bailey lasi naftaliivade kaevandajatel ennast nende kulul Kanadasse vedada tutvuma naftaliivade kaevandamise ja töötlemisega. Mingit saladust ta sellest, kes tema reisi eest maksis, ei tee, ja tulemuseks on kaks artiklit (teise artikli leiab siit), mis valgustavad nii meetodeid, protsessi, maksumust, kaevandusalade taastamist, jäätmeid kui ka keskkonnaküsimusi. Artiklid sisaldavad lisaks mõnede müütide ümber lükkamisele ka viiteid uurimustele ja naftaliivade kaevandamise kriitikutele. Valgustavad artiklid, mis väärivad lugemist.
* * *
Germany Moves to Lift Ban on Long Distance Bus Trips – hiljuti sattusin eelmise aasta septembris New York Times’is ilmunud artiklile, kust selgub, et Saksamaal on linnadevaheline bussiliiklus seadusega olnud keelatud viimased 80 aastat. Taolise totruse ettekäändeks oli väidetav vajadus kaitsta Deutche Bahn’i busside poolt pakutava konkurentsi eest. Õnneks on olukord muutunud ja tänaseks on bussireise liberaliseeriv seadusandlus läbinud Saksamaa parlamendi alamkoja ning tuleb peatselt arutlusele ülemkojas. Kõigi eelduste kohaselt avatakse esimesed linnadevahelised bussiliinid juba järgmise aasta alguses. Huvitav on aga see, et liberaliseerimise peamisteks argumentideks näivad olevat eelkõige erinevad keskkonnakaalutlused.
* * *
In Auto Test in Europe, Meter Ticks Off Miles, and Fee to Driver – mõned kuud tagasi kirjutasin teede rahastamise tulevikust, kus mainisin muuhulgas ka esimesi katsetusi teemaksuga (kütuseaktsiis ja automaks asendatakse kilomeetritasuga, mis sõltub nii ajast kui sõidukist). New York Times’is ilmus hiljuti pikem artikkel Hollandi pilootprojektist. Juttu tuleb nii sellest, kuidas süsteem toimib kui ka teemaksu ebapopulaarsusest, mis lõppes pilootprogrammi lõpetamisega, millest olid aga äärmiselt huvitatud osad sakslased ja taanlased, kes lootsid hollandlaste kogemusele toetudes sarnase süsteemi ka enda riikides rakendada. Vast kõige märkimisväärsem on artiklis tõsiasi, et vaatamata kohalike vastuseisule propageerib just Euroopa Komisjon teemaksu.
* * *
Inglismaa rahutustest
In Broadway Market – James Meek’i mõtisklus sellest, kuidas Londonsi ei ela erineva usu, sissetulekutaseme, religiooni või rassiga inimesed koos vaid pigem kõrvuti – võimalusel välditakse kokkupuuteid teiste gruppidega ja mingit erilist omavahelist segunemist ei toimu. Londonlastest on saanud elanik-pealtvaatajad.
* * *
London riots: ‘Bleeding, I called 999. A tired man told me to go home’ – Andrew Gilligan läks Londoni rahutustest raporteerima, kuid tegi seda jalgrattal, millest ta rahutuste käigus ilma jäi kui üks rüüstajatest talle lihtsalt sisse sõitis. Mõistagi ei soovinud mees enda rattast loobuda, kuid mõned jala- ja rusikahoobid sundisid teda enda meelt muutma.
* * *
British rioters the spawn of a bankrupt ruling elite – Theodore Dalrymple leiab, et Londonist alguse saanud rahutuste taga on põhjust näha eelkõige kohaliku poliitilist ja intellektuaalset eliiti. Probleemidega tegelemise asemel loobitakse nende suunas raha, mille tulemuseks on terve klass inimesi, kes nõuavad ja tahavad, kuid ühtegi kohustust ei tunnista.
* * *
UK riots: In this crisis, our cities need local leaders with real power – Simon Jenkins näeb rahutustes võimu tsentraliseerimise paratamatut tagajärge. Kui kogukondades puuduvad autoriteedid ja inimesed tunnevad, et kord nende elukeskkonna on midagi, mis tuleb “väljast”, siis pole põhjust loota, et elanikud ise aktiivselt enda elukeskkonda kujundavad.
* * *
Time to abandon Britain’s CCTV policing – Jonathan Foreman näeb Londoni rahutuste taga politsei järjest passiivsemat korra valvamist, kus liigselt jäädi lootma kaameratele ja reageerimisele kaamerate vahendusel nähtule, mis on loomulikult võimalik eelkõige autodega. Positiivse eeskujuna toob Foreman välja New Yorki, kus autodest tuli politsei tänavale – ennetama kuritegevust enda kohaloleku autoriteediga.
* * *
Euroopa võlakriisist
They still don’t get it – Charles Wyplosz on Euroopa “liidrite” kohmakast tegevusest frustreeritud ja kirjutas hiljuti taas korda VoxEU jaoks pahase artikli. EFSF on Wyplosz’i hinnangul surnult sündinud plaan, millest tuleks kiiremas korras lahti saada, sest kui samas vaimus jätkatakse, siis tiritakse ka Saksamaa võlakriisi musta auku. Lahenduseks on osade võlgade mahakirjutamine ja ülejäänud võlgade tagamine Euroopa Keskpanga poolt, mida toetavad liikmesriikides reaalset toimivad fiskaalpoliitilised institutsioonid. Vähemalt on Wyplosz nõus tunnistama, et poliitiliselt võib taolise lahenduse realiseerimine olla üpris keeruline.
* * *
The bullets yet to be fired to stop the crisis – Kenneth Rogoff üritab Financial Times’i lehekülgedel selgitada, et võlakriisiga võitluses pole veel kõik laskemoon ammendatud ja pakub välja kolm lahendust: (1) osade võlgade mahakirjutamine ja ülejäänutele sakslaste garantii, mille vastutasuks hakkavad sakslased juhtima rahaliidu liikmete fiskaalpoliitikat, (2) tavalisest kõrgem inflatsioon (2% asemel 4-6%), mis võimaldaks mõningat kergendust (aga lühiajaliste laenude refinantseerimine kui inflatsiooni ootused peavad olema avalikud – ega refinantseerijad rumalad ole…või on?), (3) struktuursete reformidega jätkamine, mis sisaldab endas nii tööjõuturu kui ka sotsiaal- ja tervishoiusüsteemi reforme. Kusjuures Rogoff väljendas hiljuti ühes teises artiklis seisukohta, et nii finants- kui võlakriisi ohjeldamiseks on majanduse fiskaalne stimuleerimine paljuski kasutu.
* * *
It’s the Economy, Dummkopf! – Michael Lewis on enda terase finantsajakirjaniku pilgu pööranud Saksamaale ja kirjutanud taas kord Vanity Fair’ile kaasahaarava loo, mis ei jää sugugi alla varasematele katsetele (vaata ka: Islandist, Kreekast, Iirimaast). Tõsi, sellel korral on Lewis otsustanud miskipärast mõttetult pikalt peatuda sakslaste väidetavatel skatoloogilistel kalduvustel, mis teeb küll loost värvikama ja lõbusama, kuid mõnevõrre vähem tõsiselt võetava. Vaatamata sellele jääb faktiks, et Lewis suudab taas kord tähelepanu juhtida probleemide olemusele ning seda üllatavaltki loetaval kujul.
* * *
Effects of US downgrade roll on – Ambrose Evans-Pritchard juhtis hiljuti tähelepanu tõsiasjale, et kui USA reitingut oli põhjust alandada, siis Euroopas on põhjust Saksamaal ja Prantsusmaal hakata enda reitingu pärast muretsema, sest läbi EFSF on varsti garanteeritud sedavõrd suured summad, et nende osalise maksmata jätmise tõenäosus hakkab otseselt mõjutama nii Saksamaa kui Prantsusmaa reitingut. Esimesed märgid taolisest tendentsist on juba ilmnenud.
Categorised as: ...
Lisa kommentaar